torsdag 6 november 2014

Mindfulness

Vi stressar och jagar. 
Ständig tidsbrist och saker som vi skulle gjort igår hängande över oss.
Vi hoppar över fikapausen med kollegorna och tar istället med oss koppen in på rummet för att hinna med det vi skulle varit klara med. 
Vi dricker vårt kaffe. 
Skriver ett av två mail för just där ringer telefonen.
Vi svarar och är effektiva.
Jobbar och dricker kaffe.
En god kopp kaffe som vi njuter av.
Eller?



Mindfulness.
Närvarande i nuet. 
Skillnaden på koppen kaffe du tar där på jobbet och den du tar, kanske i kökssoffan, uppkrupen mot kuddarna...känner doften...sluter händerna runt den varma koppen...kanske tittar du in i lågan från ett stearinljus på bordet...låter tankarna uppta bara det som är här och nu...kaffets doft..smak..hur den varma drycken får dig alldeles varm och lugn



Vi har fått prova på en del övningar och blev även förevisade några olika böcker i Mindfulness. 
Och jag blev bara så sugen på att lära mig mer!
Jag ser det som ett väldigt viktigt verktyg i människans stressade tillvaro.
Sen är det säkert bra om jag själv kan lära mig tagga ner lite också.

1 kommentar:

  1. Alltid speedad... Inte nyttigt, men så är mitt jobb. Gillar det trots allt. Bollarna i luften.

    SvaraRadera