torsdag 6 november 2014

I love oxytocin

Idag har vi fått prova på att ligga under kedje- och bolltäcken som vägde 7 resp 6kg.
Tyngden gör att oxytocin frigörs (efter ca 10 min, vi låg 15 min x2).

Oxytocin är ett hormon och signalsubstans.
Lindrar smärta, påskyndar sårläkning, sänker blodtrycket och stresshormoner.
Lugnar, lindrar ångest och förbättrar sömn.

Kedjetäcket var helt klart favoriten och oj vad lugn och fin man blev!
Riktigt avslappnad och det höll i sig resten av eftermiddagen...ja faktiskt känner jag mig väldigt lugn fortfarande.


Dagens reflektion är att jobbet som arbetsterapeut inom psykiatrin verkar väldigt intressant och givande men också frustrerande. Det kan vara saker som man vet skulle kunna hjälpa men som man inte har några befogenheter över. 
Jag får helt enkelt bli jäkligt bra på att vara övertygande när jag ger rekommendationer! 
Visserligen kommer jag aldrig undan helt eftersom det finns tystnadsplikt som kan göra att även om jag vet att det borde vara si och så med ett ärende så kan jag inget säga. 



1 kommentar:

  1. Det är surt men också givande att inte nå hela vägen fram, så får man kämpa lite...

    SvaraRadera