lördag 1 november 2014

Glutenfri pizza

Snart bär det iväg till min syster och familj där vi ska göra pizza och ha det gött. Jag ska ge mig på att göra en glutenfri botten - har beställt glutenfri pizza ute två gånger men aldrig vågat prova att göra själv. Men nu så! Återkommer med resultatet senare.

Anledningen till glutenfritt för min del är bl a inflammation i huden. Det var förmodligen en hel del faktorer som fick mina kinder att reagera och ge utslag. Men jag tänker att angripa problemet från både in och utsida borde ju vara det allra bästa.
Så resultat av kost + ny hudvård = snart är huden riktigt bra igen. Det har tagit tid, men så var det förmodligen åt andra hållet också. Flera år av fel mat (med inflammation som följd), stark ugnsrengöring på jobbet, fel hudvård, stress, nedstämdhet... listan kan göras lång. Till slut fick huden nog och sa ifrån. När det blir många negativa saker under lång tid så visar det sig förr eller senare.

För att kika lite på vad som händer så är här en bild på en frisk tarm (1) som tar upp näring bra (yta stor som en tennisplan) och skadad tarm (2,3) som blir slät och får en betydligt mindre yta att ta upp näring från. Man förlorar även enzymet laktas som bryter ner laktos som finns i mjölkprodukter. Så resultatet blir att man kanske varken kan äta gluten eller mjölk.

Jag har uteslutit gluten nästan hela 2014 och har inte problem med uppsvälld mage om eftermiddagarna längre. Ingen magknip heller. Kände mig efter en veckas uppehåll betydligt lättare (gluten binder vatten) och piggare (jag var utvilad efter en natts sömn). Har inga som helst planer på att testa gluten igen även om huden har lugnat ner sig. Den information om gluten jag fått visar på att det är bäst att låta bli. Lasagne på aubergine istället för lasagneplattor är dessutom helt fantastisk!



2 kommentarer: