torsdag 30 oktober 2014

IFD kost - inflammationsdämpande - för en starkare kropp!

Den som söker han finner. Frågan är inte OM utan VAD.
Alla lär sig alltid något, frågan är om man lär sig det man ska eller något helt annat. 
Det livslånga lärandet som det så fint kallas. 

Jag började mitt sökande efter bra mat när min syster meddelade att hon fått en kronisk tarmsjukdom och skulle knapra starka mediciner resten av livet, med biverkningar man inte vågade höra talas om.
I helvete heller tänkte jag och började söka efter alternativ.
I samma veva fick jag någon slags inflammation i huden, på kinderna. 
Så när jag läste om att kosten kan orsaka inflammation i kroppen på grund av kosten så blev jag dubbelt intresserad - både för min systers räkning, som kändes livsviktig, och min egen, som hade ett något lägre prio, trots allt.

Och som sagt, ju mer du söker ju mer finner du. Jag har funnit väldigt intressanta grejer om vad kosten kan göra på gott och ont med kroppen. Dels gluten och socker. Men nu också den sk IFD-kosten som har värden på hur inflammationsdämpande det vi stoppar i oss kan vara. Eller hur vi kan trigga igång inflammation pga "fel" mat. Men IFD-kost håller man immunförsvaret på topp och mår bra. Med inflammation i kroppen bryter vi ner immunförsvaret, blir trötta och åldras för tidigt. 

Nedan ser ni lax. Men beroende på var den lelle laxen vuxit upp så reagerar våra kroppar olika på laxen när den dimper ner i våra magar. 
Odlad lax, inte så bra.
Vild lax, jävla bra.

Råvara                                                        Mängd                         IFD-värde

Lax odlad                                                                   100g                                    -212                                                                  

 
Lax vild                                                                       100g                                     580                                     








Söker man på IFD-tabeller så kan man läsa om bl a avocado (bra), russin (inte bra värde) och andra råvaror och deras värden. Sammanfattningsvis har kryddor som ingefära,cayennepeppar och gurkmeja bra IFD-värde och olivolja är bättre än solrosolja. 

Jag ska gå djupare i mina eftersökningar om IFD-kost. Det här är bara början! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar